Near Miss, 2005
35mm color film with sound transferred to DVD, 5:25 minutes
  
   

Near Miss, 2005
35mm color film with sound transferred to DVD, 5:25 min.

Near Miss is the second in a series of new works dealing with perception, coincidence, and the phenomenology of memory. Insofar as the film is an attempt to reenact an undocumented event witnessed only by its director ten years past, the work touches on the problems associated with the objective communication of subjective memory.

Near Miss consists of three nearly identical cinematic “takes.” In each, the camera is positioned inside a car that appears to be driving late at night though a snowstorm. Highway markers and a road sign slip by on the right, and the red tail-lights of another car can be seen in the distance on the road ahead. After about a minute, the car begins to lose traction, fishtails, then spins around to face the way it came, sliding backwards until it finally comes to a stop. The image cuts to black, and after several seconds, another take begins. Each take is accompanied by its own unique sound track, and each reveals subtle differences in the details of its execution.

Accompanying the film, but never in the same space, is a large color photographic production still of an orange Volvo station wagon, raised up on dolly wheels and elaborately outfitted with lights and cables, inside a film studio. The room is filled with the hazy residue of fog and snow machines. In the background, artificial snow banks and a prop sign can be seen.

Also exhibited in conjunction with the film is one or more from a series of texts that describe the original event depicted in the film as understood by different members of the film’s production team: the camera operator, special effects crew, sound designer, etc. Each text offers a different “take” on what originally transpired, none with any greater authority than the others. These may be included in the exhibition in any number of ways. For one exhibition, a text might be sent on postcards announcing the show; for another exhibition, a text might accompany the official press release; for a third, a text might be printed on the gallery wall along with the film’s production credits, or memorized and recited by the gallery staff or exhibition curator. The artist/director’s version is never included among these texts: it can be understood as the cumulative effect of the collaborative effort manifested in the film itself. 

  
   
  
Near Miss (Production Still), 2005, C-Print on aluminium, 128x164cm (50''x63'')  
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Near Miss, 2005
Film 35 mm couleur et son, transféré sur DVD, 5 mn 25 s

Near Miss est la deuxième d'une nouvelle série d'œuvres, qui traitent de la perception, des coïncidences et de la phénoménologie de la mémoire. Dans la mesure où le film tente de reconstituer un événement survenu voilà dix ans sans autre témoin que la cinéaste elle-même, il soulève la question de la communication objective de souvenirs subjectifs.

Near Miss
se compose de trois prises de vues quasi identiques. Chaque fois, la caméra est placée à l'intérieur d'une voiture qui semble rouler dans la nuit sous une tempête de neige. Des balises d'autoroute et un panneau de signalisation défilent sur la droite, tandis que l'on aperçoit au loin les feux arrière rouges d'une autre voiture. Au bout d'une minute environ, la voiture commence à déraper, fait une embardée, puis un tête-à-queue et recule avant de s'arrêter enfin. L'écran devient noir pendant plusieurs secondes, après quoi, une autre prise commence. Chaque prise s'accompagne d'une bande-son différente, et chacune révèle de subtiles variations dans les détails de sa réalisation.

Le film est présenté en même temps, mais jamais dans le même espace, qu'une grande photo de tournage en couleur où l'on voit un break Volvo orange monté sur un chariot de travelling et équipé de tout un dispositif compliqué de câbles et projecteurs, à l'intérieur d'un studio de prise de vues. La salle est pleine de résidus vaporeux produits par les machines à neige et à brouillard. Dans le fond, on découvre les talus de neige artificielle et un faux panneau de signalisation.

  
  

 

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