Here
& Elsewhere, 2002 2-channel DVD projection, 10:30 min.
In
Here & Elsewhere, two synchronized videos are projected side by side,
creating a vertical seam where they meet. What might be called the project's narrative
revolves around an interview between an older man who remains off camera (played
by British film critic and theoretician Peter Wollen), and a thoughtful ten year
old girl (played by his daughter, Audrey). Periodically the visuals cut away to
quotidian interior shots of the girl at home and exterior locations in and around
Los Angeles. Although the video is structured as a loop, the questions the girl
is asked trace a series of themes, each of which builds on the preceding dialogue.
As the interview unfolds, their conversation touches on intersubjectivity, existence,
temporality, memory, epistemology, photography and desire. Wollen's questions
are loosely adapted from FRANCE / TOUR / DÉTOUR / DEUX / ENFANTS (1978),
a made-for-television experimental video series directed by Jean-Luc Godard and
Anne-Marie Mieville. The relationships that emerge between the images on either
side of the central vertical seam serve as a structural score for ideas addressed
in the interview, such that the continuity, friction, gaps and overlaps that result
from their simultaneity underscore the girl's desire to speak a coherent articulation
of time, space, image and identity. | | |
Here
& Elsewhere, 2002 DVD, double projection vidéo, 10 mn 30
s
Here and Elsewhere réunit deux vidéos synchronisées,
projetées côte à côte, qui font apparaître un
raccord vertical à leur jonction. L'« intrigue » tourne autour
d'un entretien entre un homme adulte qui reste hors champ (interprété
par le critique et théoricien anglais du cinéma Peter Wollen) et
une enfant de dix ans à l'air grave (jouée par sa fille Audrey).
Des plans de coupe nous présentent à intervalles réguliers
la petite fille dans le cadre quotidien de son domicile et des vues de Los Angeles
ou des environs. Les questions posées à la petite fille délimitent
une série de thèmes, qui prolongent chacun l'échange précédent.
Au fil de l'entretien, les deux interlocuteurs évoquent l'intersubjectivité,
l'existence, la temporalité, la mémoire, l'épistémologie,
la photographie et le désir. Les questions de Peter Wollen s'inspirent
plus ou moins de la série expérimentale FRANCE / TOUR / DÉTOUR
/ DEUX / ENFANTS (1978) que Jean-Luc Godard et Anne-Marie Miéville ont
tournée pour la télévision en 1977-1978. Les relations qui
s'instaurent entre les images de part et d'autre du raccord vertical tissent un
fil conducteur entre les idées abordées dans l'entretien, de sorte
que les continuités, hiatus, décalages et chevauchements engendrés
par leur simultanéité soulignent le désir qu'éprouve
l'enfant d'énoncer un discours cohérent sur le temps, l'espace,
l'image et l'identité. | | |