Oblomov
interactive silent video, 2001 The character is alone and
still. As long as the spectator doesn't do anything, he stays indefinitely motionless,
thinking or sleeping. When the spectator acts on the film ("clicks"),
the character does something. He gets up, answers the phone, smokes a cigarette,
etc. As soon as he has finished his task, he goes back to his contemplative mood,
until the spectator clicks again. This project has been realized by
using a technical process able to last a brief moment of a video sequence as long
as the spectator doesn't act on it. An indefinitely moving foliage, an always
spouting fountain, a still sleeping character, etc. Life seems going on. The intervention
(the "click") of the spectator is like that of the videogame player
who leads his character. The main difference, which is essential, is that here
the spectator doesn't act on a artificially multidimensional "reality"
but on a reality captured by the photography. That way, he feels that he really
acts on the reality : he really wakes up the sleeping character or pressures the
inactive man. This film is freely inspired by the character created by
Ivan Goncharov. The viewer has to cope with someone whose natural inclination
is to do nothing. His/her only choice is then to respect or not the characters
tranquility. Unaware of the action he/she triggered, the impulse isnt, as
in video games do this, do that but only do something!.
The character then moves, as if moved by guilt or just a simple "why not?".
After a while he inevitably finds himself in a meditative or sleepy mood, as is
relieved by the inner question: whats the point? The viewer
is thus sent back to other questions: whats the point to click?
or whats the point of my action? or whats the point
of interactivity? Un personnage seul et
inactif. Pensif ou endormi, il reste indéfiniment immobile tant que le
spectateur ne fait rien. Si le spectateur intervient ("clique"), le
personnage effectue une action. Il se lève, téléphone, fume
une cigarette, etc. A peine sa tâche achevée, le personnage retrouve
son état contemplatif, jusqu'à ce que le spectateur intervienne
de nouveau. Ce projet est réalisé au moyen d'un procédé
qui consiste à faire persister un instant d'une séquence vidéo
aussi longtemps que le spectateur n'intervient pas. Un feuillage reste ainsi indéfiniment
animé, une fontaine jaillissante, un dormeur assoupi, etc. L'image ne se
fige jamais. La vie semble se poursuivre. L'intervention (le "clic")
du spectateur est comparable à celle du joueur de jeu vidéo qui
guide son personnage. La différence - essentielle - tient à ce qu'il
n'agit pas sur une réalité reconstituée en deux ou trois
dimension, mais sur une réalité saisie photographiquement. Il a
ainsi la sensation d'intervenir sur cette réalité, de réveiller
le dormeur, de bousculer l'inactif. Ce film s'inspire librement du personnage
créé par Ivan Gontcharov. Le spectateur est confronté à
un individu dont l'inclination naturelle est de ne rien faire. Son seul choix
est de respecter ou non la tranquillité du personnage. Ignorant quelle
sera l'action qu'il déclenche, son impulsion n'est pas le "fait ci!
fait ça!" du jeu vidéo, mais un simple "Fait quelque chose!".
Le personnage agit alors, comme mu par sa culpabilité ou par un pourquoi
pas? , mais invariablement, au bout de quelques instants, il retrouve un
état contemplatif ou assoupi, comme apaisé par un à
quoi bon? intérieur. Le spectateur est ainsi renvoyé à
un à quoi bon cliquer?, un à quoi bon agir?,
un à quoi bon l'interactivité?
Directed by Martin Le Chevallier With Olivier Bardin Images : Nicolas
Chesnais Programmation of interactivity : Alexis Amen Realized with the
support of the ministère de la Culture et de la Communication and the centre
national de la Cinématographie (Dicream, France). Special thanks to
Gianluca Bernadotto, Dante Palazzi, Marco Partigianoni, Tiphaine Samoyault
and Annabel Vergne. Exhibitions of Oblomov /
Expositions présentant Oblomov "Big Torino
2002", Biennial of Turin, from April 19 to May 19 2002. «Écritures
numériques, Figures et miroirs de l'Autre», show organized by the
École régionale des beaux-Arts de Valence, from November 29 to December
3 2002. "Time-Warp", exhibition in the Maisonneuve gallery,
from September 10 to October 31 2003, in Paris. |