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press release - PDF version
communiqué de presse - version PDF
Café des sports

28.04 - 19.06.2004
Opening Wednesday 28th April 2004 from 6pm
 
Also conceived for the public space, the Café des sports is a sculpture which will appear in different places. Each site will create a sculpture inspired by the form of a bar counter using various materials. The idea is to offer the viewer the experience of the visual and physical position of drunkenness. This experiment is linked to the preoccupations of the philosopher Clément Rosset who considered drunkenness as a medium (among others) for apprehending reality.

A spectator discovering the Café des sports (which could be circular, square, octagonal, triangular or rectangular in form) will see the other visitors behind the bar attempting to regain their balance. Effectively, the interior platform will be configured in such a way that the visitor inside the apparatus experiences a constant state of instability. Thus the visitor will have a visual experience of drunkenness by watching those behind the bar as well as a physical experience due to the unstable platform.

Present in almost every town and country, the "café des sports" (so-called in France) is the place which generally brings together fans of different sporting activities (when it is not the base for a sports club or association). The café is also part of a tradition which has always brought together intellectuals and artists. It was, and still is, a place of exchange and the production of works of the mind.
It is planned to create several Café des sports in different countries, preferably in out of the way places where the presence of this open-air bar will seem incongruous, to say the least.
In each place, construction materials will be used in keeping with those of the local habitat.

For the occasion of the gallery exhibition, the Café des sports has invited Navinki Home Video Production (Minsk) to show a Paris preview of the film Sloutchaï z Patsanom (2001). The film is a political satire of the situation in eastern bloc countries, especially in Byelorussia, and throws a light on the political and financial stakes linked to alcohol and its production. It is the perfect film to welcome you to the land of drunkenness…
The Café des sports is about 4.5 metres in diameter and will be accompanied by a wall drawing which covers all the walls of the gallery.
Project supported by the Conseil Régional PACA, production grant 2004. With the participation of Sextant et plus, Marseille, the Ecole d’Architecture de Paris Belleville and its students, under the direction of Ludovik Bost.
  
   
Conçu également pour l’espace public, le Café des sports est une sculpture qui se déclinera en différents lieux. A terme, chaque lieu d’accueil verra se réaliser dans des matériaux différents une sculpture s’inspirant de la forme et des proportions d’un comptoir de bar. Le principe étant d’inviter le spectateur à expérimenter la position visuelle et physique de l’ivresse. Cette expérimentation rejoint d’ailleurs les préoccupations du philosophe Clément Rosset lorsqu’il nous propose entre autre le statut de l’ivresse comme médium pour appréhender le réel.

De forme circulaire, carrée, octogonale, triangulaire ou rectangulaire, le spectateur découvrant le Café des sports verra les autres visiteurs derrière le comptoir dans une position de recherche d’équilibre. En effet le plateau intérieur sera configuré de telle sorte que le visiteur à l’intérieur du dispositif éprouve en permanence un état d’instabilité. Le visiteur pourra vivre à la fois une expérience visuelle de l’ivresse en regardant ceux derrière le comptoir que physique en pratiquant le plateau instable.
Présent dans presque chaque ville et pays, le café des sports est le lieu réunissant généralement les supporters de différentes activités sportives, quand il n’est pas le siège d’une association ou club sportif.

Le café s’inscrit aussi dans une tradition qui a toujours réuni intellectuels et artistes, il a été et reste toujours un lieu d’échange et de production d’œuvres de l’esprit.
Il est prévu de réaliser plusieurs Café des sports dans différents pays, de préférence dans des lieux décalés, où la présence de ce comptoir à ciel ouvert semble pour le moins incongrue. Pour chaque endroit, il sera utilisé des matériaux de construction différents en rapport avec ceux de l’habitat vernaculaire.

A l’occasion de l’exposition à la galerie, le Café des sports invite Navinki Home Video Production (Minsk) avec son film Sloutchaï z Patsanom (2001) en avant première à Paris. Satire politique de la situation des pays de l’Est, et notamment en Biélorussie, le film fait la lumière sur les enjeux politico-finaniciers liés à l’alcool et sa production. Un film comme invitation au pays de l’ivresse...
D’un diamètre d’environ 4,5 mètres, le Café des sports sera accompagné d’un wall drawing sur tous les murs de la galerie.

Projet réalisé avec le soutien du Conseil Régional PACA, aide à la production 2004. Avec la participation de Sextant et plus - Marseille, de l'Ecole d'Architecture de Paris Belleville et de ses étudiants, sous la direction de Ludovik Bost.
   
   
   

 

Alexandre Perigot (1959) lives and works in Paris and Bastia. Laureat of the Villa Kujoyama in 1998, for several years he has developed work which reveals and foils the mechanisms of star-making, identification and showbiz. Alexandre Perigot also explores the world of music and dance through installations or performances.
In 2003 he showed the billboard piece Radio Popeye at the Venice Biennale. Prior to that he showed Fanclubbing in the exhibition Let’s entertain (2000-2001). His recent solo shows have been presented, among other places, at MAMCO in Geneva in 2002 and at the FRAC Languedoc Rousillon. In 2001 he showed Maison Témoin (Maison Dalida) at the Pompidou Centre. He prepared in summer 2004 an exhibition at Friche La Belle de Mai / Sextant et plus in Marseille (1st July – 18th September 2004) with a new production of Maison témoin (Maison d’Elvis) - Graceland.
The Corsica version of the Café des sports has been presented in Marato (South Corsica - 20166 Porticcio) on August 21, 2004.
   
Alexandre Perigot (1959) vit et travaille à Paris et Bastia. Lauréat pour la Villa Kujoyama - 1998, il développe depuis plusieurs années un travail révélant et déjouant les mécanismes de starisation, d’identification, et de spectacularisation. Au travers d’installations ou de performances, Alexandre Perigot explore également l’univers de la musique et de la danse.
Avec Radio Popeye (billboard), il a participé en 2003 à la 50e Biennale de Venise, et précédemment à l’exposition Let’s entertain (2000-2001) avec Fanclubbing. Ses expositions personnelles récentes ont été présentées entre autres au MAMCO à Genève en 2002 et au Frac Languedoc Roussillon, et en 2001, au Centre Pompidou avec la Maison témoin (Maison de Dalida). Il a préparé pour l' été 2004 Airclubbing, une exposition à la Friche La Belle de Mai / Sextant et plus à Marseille (1er juillet – 18 septembre 2004) avec notamment une nouvelle production Maison témoin (Maison d’Elvis) – Graceland.
Le Café des sports version Corse a éte inauguré à Marato en Corse du sud - 20166 Porticcio, le 21 août 2004.
   
   
Press folder and visuals on request : contact@galerie-maisonneuve.com
   
   
  

 

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